Jouw rol als People Leader
Wanneer jouw collega's goed in hun vel zitten, werken ze met meer plezier en energie. Daardoor presteer je als team beter.
Omdat jij dagelijks contact hebt met jouw team, kun je knelpunten snel signaleren en daarop inspelen. Daarom ben jij zo’n belangrijke schakel!
Jij helpt jouw collega’s om hun eigen welzijn te bevorderen. Wij (Team Health & Wellbeing) staan klaar om je de kennis en tools te bieden die je daarbij helpen. Zo creëren we samen een gezonde en productieve werkomgeving voor jou en je team.

Jouw taken en verantwoordelijkheden
Als People Leader speel je een belangrijke rol in het voorkomen van verzuim door continue aandacht te hebben voor je medewerkers en regelmatig gesprekken te voeren om hun welzijn te bevorderen en mogelijke verzuimrisico’s te signaleren. Daarnaast faciliteer en stimuleer je de re-integratie en inzetbaarheid van medewerkers, altijd vanuit de relatie met hen, om zo bij te dragen aan een fijne en succesvolle terugkeer naar werk.
Natuurlijk ben jij niet in je eentje verantwoordelijk. We werken bij VodafoneZiggo met een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden tussen het Sr. Leadership Team, managers, HRBP, het Health & Wellbeing-team, en de medewerkers zelf. Dit overzicht helpt je om te weten wie waar verantwoordelijk voor is en hoe je samen het welzijn van je team bevordert.

Verzuimproces binnen VodafoneZiggo
VodafoneZiggo heeft een gestructureerd verzuimproces. Als People Leader is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van dit proces, zodat je je medewerkers goed kunt begeleiden.
Het verzuimproces bij VodafoneZiggo, weergegeven in "de slang", volgt de richtlijnen van de Wet Verbetering Poortwachter. Dit betekent dat je als People Leader continu in contact staat met je medewerkers en actief werkt aan mogelijkheden om hen, indien mogelijk, weer te laten deelnemen aan het werkproces.
Als People Leader ben je verantwoordelijk voor het signaleren van verzuim of verminderde inzetbaarheid, het tijdig bespreken van re-integratiemogelijkheden en het inschakelen van de juiste ondersteuning. Je Health Advisor kan je helpen om het proces goed te doorlopen en passende ondersteuning te bieden aan je team.
Contractverlenging
Het kan voorkomen dat de keuze voor een contractverlenging samenvalt met een periode waarin een medewerker ziekgemeld is. In zulke gevallen is het belangrijk om tijdig af te stemmen met betrokkenen, zeker als het verzuim aanleiding geeft tot nader overleg.
Signalen die om afstemming vragen:
- Frequent verzuim (2x verzuim binnen 6 maanden, 3x binnen 12 maanden)
- Langdurig verzuim
- Gedrag tijdens verzuim niet in lijn met verwachtingen en/of andere signalen op basis van houding en gedrag
De rol van de People Leader is om signalen te herkennen, de situatie bespreekbaar te maken en ondersteuning te organiseren. Plan 6-8 weken voor de einddatum van het contract een overleg van 15 minuten met de Health Advisor en HRBP. Dit gesprek dient ter evaluatie van de situatie en voorbereiding van een goed besluit.
© 2024 VodafoneZiggo - Powered by Inhealth